banners

Groundhopping: o întâlnire cu Dresda și mândria sa, Dynamo

marți, 23 august 2016, ora 16:38. Publicat de Liviu A.

Dacă urmărești fenomenul ultras din străinătate nu se poate să nu fi auzit de Dynamo Dresda. Atmosfera pe care fanii acestei echipe o creează este des lăudată pe paginile de profil. Coregrafiile lor simple, dar de impact și numărul mare de ultrași organizați în peluză au rezultat într-o imagine foarte bună pe plan internațional pentru această echipă. K-Block (peluza din Dresda) a devenit un model și o sursă de inspirație pentru mulți.

Și, totuși, câți s-au gândit să meargă și să vadă un meci pe viu la Dresda?

De un an sau doi eu m-am tot gândit, dar renunțasem la idee.

Vara asta voiam să văd derby-ul Vienei cu un prieten, dar citisem pe câteva site-uri că se găsesc greu bilete (ceea ce este o minciună) așa că am lăsat-o moartă. Aveam chef să plecăm totuși undeva, dar nu găseam nici o idee până când ne-am amintit de Dresda.  Am acceptat fără prea multă tragere de inimă, mai mult din nevoia de a ,,evada” cu orice preț din monotonia de aici. Odată ce am studiat programul meciurilor mi-am dat seama că urmează să avem parte de o experiență care chiar merită efortul.

Am ales să vedem un meci de cupă, deoarece toate echipele germane din ligile inferioare se luptă să ajungă cât mai departe în acest turneu. Dynamo, fiind echipa orașului-capitală a regiunii Saxonia, era cu atât mai motivată să câștige cât mai multe meciuri în competiție. Adversara ei din această rundă urma să fie tocmai RasenBallsport Leipzig, echipă creată în 2009 de celebrii producători de băuturi energizante, Red Bull. Confruntarea putea fi, practic, considerată un derby deoarece Dresda și Leipzig sunt orașe învecinate, iar în Germania s-a dezvoltat o ură deosebită față de clubul din Leipzig, acesta influențând negativ performața și popularitatea echipelor de tradiție din această localitate, Chemie și Lokomotiv. Umflat cu fonduri de la compania Red Bull, RB Leipzig a reușit în numai 7 ani să ajungă din liga a cincea în Bundesliga.

Despre Dynamo Dresda, dacă n-ați auzit până acum, este un club de fotbal înființat în 1953 în RDG (Germania de Est), care reprezenta poliția. Echipa a câștigat opt titluri în perioada existenței RDG-ului, iar între 1991 și 1995 a activat în Bundesliga, ulterior retrogradând până în liga a treia.

phpBtclqEAM

În cele ce urmează, vă voi prezenta ce am văzut și am descoperit (strict din punct de vedere ultras) în vacanța mea la Dresda folosind o structură bazată pe capitole scurte.

Bilete

Probabil că puteam face rost mai ușor de un bilet la derby-ul Vienei decât la acest meci.

Dynamo Dresda are aproximativ 20.000 de abonați în acest sezon, iar stadionul are capacitatea oficială de 32.000 locuri. Clubul respectă fidelitatea suporterilor și, de aceea, abonații au avut întâietate la cumpărarea biletelor pentru acest meci de cupă. Până înainte cu patru zile de meci doar abonații și-au putut achiziționa (pe baza cardului de suporter) bilete la meci așa că trebuia cumva să găsim pe cineva care să ne ia și nouă bilete, deoarece pe internet costau de cinci ori mai mult. Evident, după zile în șir de accesat forumuri și site-uri, am găsit pe cineva care să ne cumpere biletele. Omul chiar susținea că el nu dorește să meargă la meci pentru că banii din vânzarea biletelor se vor împărți egal între cele două echipe, iar el nu vrea să ofere bani clubului finanțat de Red Bull. Totul părea să fie în regulă până când respectivul nu a mai răspuns la mesaje și ne-am trezit că plecăm la drum fără garanția că vom intra la meci. Ne-am păstrat totuși optimismul. Am ajuns la ora de deschidere a caselor de la stadion pentru cei care nu sunt abonați și am pus mâna pe tichetele valabile. Rămăseseră doar vreo 20 de bilete cu vizibilitate slabă. Norocul nostru este că am reușit să prindem bilet în colțul stâng al peluzei opuse galeriei lui Dynamo, iar singurul impediment era un gard înalt de sticlă prin care se reflecta lumina când bătea soarele. La ora meciului a fost înnorat așa că nu am avut mari dificultăți de vedere.

Orașul

Dresda este un oraș cu două fețe. Râul Elba împarte localitatea în două mari părți: Altstadt (orașul vechi), curat, spațios și liniștit, cu clădiri vechi, impresionante, refăcute treptat ca un puzzle după ce a fost aproape ras de pe fața pământului în timpul bombardamentului din februarie 1945 și Neustadt (orașul nou), simbolul tinereții și al rebeliunii, care reunește marea parte a teraselor și cluburilor din oraș. Odată ce treci dintr-o parte în alta poți crede că ai nimerit într-o lume total diferită. Singurul lucru pe care aceste două lumi îl au în comun este dragostea față de echipa locală, care se poate observa cu ochiul liber la fiecare pas. Ultrașii au colorat și decorat orașul cu însemnele grupurilor lor și ale echipei prin o mulțime de metode originale.

phpx9RcZtAM

La fiecare pas poți vedea stickere cu Dynamo, în special în Neustadt și la stadion, unde efectiv nu prea mai găsești locuri libere pe stâlpi, panouri și semne de circulație. Toate porțile de la stadion sunt umplute cu stickere din același model. Cineva a venit și a lipit un pachet întreg de 40-50 de bucăți pe fiecare parte. Pe ușile barurilor se găsesc colecții impresionante de abțibilde mai vechi sau mai noi lăsate de clienți, iar în interior atârnă eșarfe și fulare, tricouri semnate și pălării cu simbolul clasic al echipei, litera D. Dacă stickerele cu Dynamo sau K-Block predomină, cele cu alte echipe nu prea se găsesc. Din ce cred eu, oamenii nu prea agrează alte însemne decât cele ale echipei lor și curăță periodic zonele dacă observă stickere străine. Singurele autocolante ale altor echipe pe care le-am sesizat la stadion sunt cele ale bosniacilor de la FK Sarajevo, aceștia fiind prieteni cu ultrașii lui Dynamo. De asemenea, tot printre prietenii care și-au mai lăsat amprenta prin Dresda se numără și fanii FSV Zwickau, care au dat câteva tag-uri și au scris niște mesaje pe unele ziduri.

Și că veni vorba de graffiti-uri… sunt peste tot, dar nu pe toate zidurile! Suporterii talentați în acest domeniu preferă cutiile electrice, scările, gardurile de beton de lângă parcuri sau proprietăți aflate în paragină. Se evită în general vandalizarea locurilor îngrijite, chiar dacă se mai găsesc și excepții. Grafferii optează deobicei pentru throw-up-uri simple cu abrevierea ,,SGD” (care vine de la Sportgemeinschaft Dynamo, numele întreg al echipei), stilizând aceste litere în tot felul de culori și efecte. Niciunul nu seamănă cu altul. Sigla K-Block apare și ea des pictată, la fel ca și simbolurile grupului Elbkaida. Se folosesc și stencil-uri simple cu diferite mesaje sau simboluri, colorate cu negru peste un fundal galben.

phpfNvZdtAM

Într-o simplă plimbare prin oraș poți întâlni măcar doi-trei oameni care poartă însemnele clubului sau ale peluzei. Magazinul oficial al clubului este plin încă de la primele minute după deschidere. Părinții și bunicii le cumpără copiilor tot ce își doresc. Gama de produse este atât de variată încât poți pleca de la magazin inclusiv cu perdele sau lenjerie de pat pentru acasă. Se vând și câteva produse ,,de peluză”, dar în oraș există alte magazine pentru ultrași, care comercializează articole vestimentare ceva mai în trend pentru cineva care face parte din colectivul galeriei.

Noi am ajuns miercuri dimineața la stadion pentru a cumpăra bilete și ne-am cumpărat tricouri de la magazin. În aceeași zi, seara, peluza a dat un comunicat prin care chema toți suporterii la stadion îmbrăcați în galben. Comunicatul a fost distribuit și publicat inclusiv de club și în ziare așa că, vineri, când am mai trecut pe la magazin, n-am mai văzut nici măcar o bluză sau un tricou galben rămas, doar tricouri oficiale de joc, mult mai scumpe. Mai mult de 300 de tricouri și hanorace galbene s-au vândut într-o zi și jumătate după comunicat, astfel că magazinul nu mai avea pe stoc niciun articol vestimentar în această culoare. Observând cererea uriașă, aceștia au scos de la naftalină niște tricouri din ediții vechi care rămăseseră nevândute și le-au lăsat spre comercializare (la preț redus) într-un morman la una dintre caserii. Oamenii care nu apucaseră să pună mâna pe un tricou galben stăteau acum și căutau în mormanul cu haine pentru a găsi ceva pe mărimea lor.

Dynamo este clar un simbol important pentru Dresda și face parte din cultura și tradiția orașului. Dynamo apare de fapt, peste tot unde vezi cu ochii. Tramvaiele sunt în culorile echipei, iar unul din ele este chiar personalizat cu sigla. La muzeul orașului există câteva secțiuni speciale care prezintă mingi vechi, semnate de jucători, imagini și programe de meci. Aceștia au inclus în expoziție chiar și un tricou al echipei care a reușit să promoveze în 2. Bundesliga recent, în 2011, după 16 ani în ligile inferioare. Pe schelele marilor clădiri aflate în construcție în Altstadt, constructorii au agățat bannere cu Dynamo, iar de la alimentare poți cumpăra un sortiment special al berii tradiționale din oraș, Feldschlößchen Dresden, dedicat clubului Dynamo, cu sigla echipei inclusa pe sticlă sau doză.

php76iNWjAM

 Meciul

A venit, în sfârșit, și ziua meciului. Ne obișnuisem deja cu străzile și tramvaiele, așa că am venit de la prânz în centru pentru a lua pulsul orașului în zi de meci. Întâmplător, confruntarea cu RB Leipzig era programată în una din zilele în care se desfășura festivalul dedicat zilelor orașului Dresda. Piețele istorice și faleza de lângă râu erau împânzite cu standuri și, treptat, la mese au început să apară oameni îmbrăcați în galben până când oamenii îmbrăcați diferit păreau că nu se încadrează în peisaj și nu invers.

Înainte cu două ore de începerea meciului, marea galbenă s-a îndreptat încet-încet către stadion pe jos sau cu tramvaiul. Cu o stație înainte de stadion, la un bar dedicat echipei, o parte din ei au staționat pentru o a doua tură de bere.

Am intrat în stadion înainte cu aproximativ o oră și jumătate, de frică să nu stăm la cozi interminabile mai târziu. Securitatea nu e cu mult diferită față de cum este la noi. La filtrul de percheziție se trece repede, iar biletele nu se rup și nici nu se perforează. Chiar dacă ai bilet într-un anumit sector te poți plimba peste tot în zona peluzei sau tribunei unde ai intrat. Există o mulțime de standuri cu mâncare și băutura sub tribună, la fel și toalete.

Mesajele se scriau în fața stadionului. Nestingheriți, ultrașii scriau cu spray pe pânze și cartoane lungi puse pe asfalt tot felul de texte.

Surprinzător, peluza gazdă era deja plină înainte cu o oră și puțin de fluierul de start. Au apărut treptat și oaspeții, în serii, huiduiți copios de tot stadionul, la fel ca și echipa lor atunci când a ieșit la încălzire. Aceștia au insistat pe câteva cântece batjocoritoare până când K-Block ,,s-a trezit” și le-a acoperit scandările. Sectorul lor s-a umplut de asemenea, biletele pentru ei fiind chiar suplimentate. S-a creat spațiu într-un sector învecinat pentru ca aceștia să nu se înghesuie.

phpkRVaoMAM

Înainte cu 10 minute de startul partidei tot stadionul era plin și toată lumea era în galben. Ultrașii din Dresda au așteptat la fiecare intrare a stadionului cu câte o cutie cu tricouri galbene și le-au oferit gratuit celor care veniseră îmbrăcați în altă culoare. Astfel, stadionul a căpătat un aspect incredibil de impunător care îți fura privirea. Ochii admirau mișcările fiecărei tribune în timp ce echipele ieșeau din tunel.

phpeap0KGAM

Crainicul stadionului s-a jucat puțin cu scandările. Apelurile sale au primit un răspuns energic. Apoi, brusc, K-Block a preluat controlul atmosferei. Aceștia au prezentat o mare de steaguri și japoneze la intrarea echipelor în teren, iar la baza peluzei un mesaj imens de gard, ,,Gottels werk” (lucrarea lui Dumnezeu), prezentând o mână ce ține sigla clubului Dynamo în mijloc. Simultan, în peluza opusă, a fost ridicat un alt mesaj de gard, ,,Teufels beitrag” (lucrarea diavolului), lângă care era desenată o săgeată ațintită spre sectorul fanilor din Leipzig.

phpdecxJ0AM

După această ,,etapă”, a urmat un atac al peluzei la adresa echipei și fanilor RB. Aproximativ 20 de mesaje au fost ridicate în peluză și însoțite de scandări. Mesajele erau toate dedicate rivalilor, urmând să apară și câteva referitoare la importanța istoriei și tradiției unei echipe de fotbal, dar și pânze ce exprimau dragostea suporterilor pentru Dynamo. Acesta avea să fie doar începutul, deoarece, la începutul reprizei secunde, s-au afișat în jur de 70 de mesaje, multe dintre ele fiind ridicate și la tribune sau în peluza opusă. Și cei din Leipzig au venit cu două mesaje, afișate fiecare în câte o repriză, dar susținerea lor nu a mai fost atât de frenetică după pauză, atunci când Dynamo a început să domine jocul după ce a marcat din penalty. RB Leipzig a condus în prima repriză cu 0-2, iar apoi Dynamo a egalat, meciul prelungindu-se până la loviturile de la 11 metri, acolo unde Dynamo a avut nervii mai tari și s-a impus, deși s-a ratat doar o singură lovitură din toate cele 11 care s-au executat.

phpLglUddAM

Sincer să fiu, n-am fost foarte impresionat de K-Block pe plan vocal și acest lucru se datorează repertoriului slab. Pe tot parcursul meciului, aceștia au avut mai mult scandări decât cântece, iar majoritatea cântecelor erau bazate pe linii melodice simple, tipice. N-am auzit aproape nimic original sau ieșit din comun și nici foarte multe versuri. Venisem la Dresda în primul rând pentru a găsi atmosfera aceea pe care o vezi în imagini și video-uri pe internet. Ea există, dar numai la nivel vizual. În rest, galeria se rezumă la celebrele ,,shalala” și ,,ole ola” deobicei. Acest lucru se întâmplă, din câte am înțeles, din cauză că peluza caută să creeze o conexiune cu restul stadionului pentru a crea o atmosferă electrizantă la care să participe fiecare sector. Într-adevăr, fanii de la tribune sau peluza opusă răspund apelurilor cu aplauze sau contribuție vocală, dar susținerea se stinge repede dacă nu se întâmplă ceva interesant în teren.

M-a surprins, totuși, salutul echipei de la final. Toți jucătorii au petrecut foarte mult timp alături de ultrași și au cântat împreună cu aceștia câteva cântece lungi, care îți dau fiori efectiv.

Concluzionând, deși am rămas puțin dezamăgit de nivelul slab al cântecelor, am venit acasă cu o impresie bună și cu niște amintiri frumoase. Stadionul colorat în galben, aplauzele suporterilor la fiecare șut sau deposedare, mulțimea de mesaje și steaguri, toate fac ca imaginea pe care o vezi la Dresda să fie una specială și unică.

Articol realizat de Marius B. – Revista Ultra’

Lasă un răspuns

EnglishFrenchGermanItalianPortugueseRomanianRussianSpanish
coming soon